Friday 29 July 2011

Ramadhan Tanda Kasih Ilahi

Assalamualaikum..


Alhamdullilah...syukur kepada Allah S.W.T kerana sekali lagi diberi kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan pada tahun ini..:)


Ramadhan bulan yang penuh dengan barakah, bukan sahaja kerana diwajibkan puasa ke atas ummat Islam didalamnya..tetapi hakikatnya lebih dari itu. Terlalu banyak rahmat dari-Nya...rugilah kita jika kita tidak mengunakan peluang yang dianugerahkan ini sebaik-baiknya. Non-muslim mungkin nampak orang Islam hanya menahan lapar dan dahaga..tapi bagi siapa yang mengetahui hakikat sebenarnya jauh dari itu. Malanglah kita jika kita pun berpikiran seperti itu..so jadikanlah Ramadhan kali ini bermisi..misi yang membawa kita semakin dekat dengan Pencipta, misi untuk mengangkat darjat seorang insan disisi-Nya..dan misi untuk mengejar apa yang ada disisiNya.


"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa" (QS. Al Baqarah: 183)


Ya! itu misi kita....diwajibkan ke atas kita ummat Islam berpuasa agar kita bertaqwa. Yang membezakan darjat manusia disisi Allah hanyalah taqwa.


“Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah kamu yang paling bertaqwa.” (Al Hujurat: 13)




Allah bagi kita hidup, Allah bagi kita rezeki, Allah jadikan kita Islam!, Allah bagi segala nya kepada kita. Yet, dalam itu pun kita sebagai manusia masih lagi berbuat dosa dan maksiat. Tapi, dengan kasih-Nya diberi lagi kita Ramdhan..dimana didalamnya ada keampunan dari-Nya. Untuk membersihkan jiwa, hati dan diri ini supaya lebih dekat dengan-Nya.


Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
“Rasulullah saw. bersabda: Allah Taala berfirman: Aku sesuai dengan persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku selalu bersamanya ketika dia mengingat-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam dirinya, maka Aku pun akan mengingatnya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam suatu jamaah manusia, maka Aku pun akan mengingatnya dalam suatu kumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka. Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa. Dan apabila dia datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari.”


Jadi marilah kita sama-sama berlari mendekati Allah..


Alhamdulillah tahun ni dah masuk tahun ketiga Ramadhan diperantauan. Hati ini tersangatlah rindukan suasana Ramadhan di Malaysia..tapi Ramadhan di bumi Adelaide ini tidak kurangnya. Ditemani sahabat-sahabat seprjuangan...


Dalam kita gembira menyambut Ramadhan..jangan lupa jugak kepada saura kita di Palastin. Sumbanglah apa yang mampu.


Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut Ramadhan..mohon maaf jika ada keselahan, terguris hati, terkasar bahasa di sepanjang pengenalan.Moga Ramadhan kali ini lenih baik dari Ramdhan tahun lepas..


"Ahlan wassalam ya Ramadhan"  

No comments:

Post a Comment